درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1399/01/24 - 22:21:5
تعداد بازدید: 614
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یادداشت تعیین جایزه چند میلیون دلاری علیه ایران و حزب الله لبنان از سوی آمریکا
وقتی ترامپ برای ماله‌کشی شکست‌‌ها دست به جیب می‌شود
 اقدامات واشنگتن و گانگستر بازی دونالد ترامپ نشان دهنده آن است که نماینده واقعی و اصلی تروریسم دولتی در سطح جهانی واشنگتن و تل آویو هستند که برای پیشبرد اهداف خود از هر وسیله ای حتی اقدام بزدلانه ترور نیز بهره می گیرند

 

در میانه شرایط پر بحران بین‌المللی که به طور خاص منتج از عالم‌گیری ویروس کرونا در سطح جهانی و تهدید مشترک آن برای کل کشورهای جهان است، ایالات متحده آمریکا به شکلی کم سابقه، تحرکات خود را در منطقه غرب آسیا افزایش داده است. طی چند هفته گذشته شاهد بودیم که آمریکا در عراق سطحی قابل توجه از تحرکات را در زمینه آرایش نظامی نیروها و تسلیحات انجام داد و حتی موجی از تبلیغات گسترده را در این زمینه به راه انداخت.

با این اوصاف، در جدیدترین اقدام دولت ترامپ به سبک فیلم‌های وسترن و با تداعی رئیس‌جمهور آمریکا در نقش یک گانگستر، برای هر اطلاعاتی که نقش ایران در یمن را اثبات کند و محل یکی از رهبران حزب الله عراق افشا کند، جایزه‌ای چند میلیون دلاری در نظر گرفته است. هر چند این رویکرد امری تازه نیست و بارها از سوی ایالات متحده به بهانه‌های واهی‌ای همچون مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر، در پیش گرفته شده اما این بار موضوع کاملا متفاوت است.

متفاوت از این جنبه که از یک سو، جمهوری اسلامی ایران یک دولت رسمی و دارای حاکمیت مستقل بوده که از سال 2011 تا کنون، هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر مداخله آن در امور کشور یمن وجود نداشته است. از سوی دیگر، حزب الله لبنان، به عنوان یکی از نیروهای حاضر در جرگه نیروهای سیاسی کشور لبنان شناخته می‌شوند و اکنون آمریکا برای یکی از اعضای این گروه جایزه تعیین کرده است. هر دو این موارد به وضوح نشان‌ دهنده آن است که آمریکایی‌ها تمامی مفاد حقوق بین‌الملل را نادیده می‌گیرد و اعتنایی برای جامعه جهانی و حاکمیت دیگر کشورهای مستقل جهان قائل نیستند. با این اوصاف، اکنون این مساله مطرح می‌شود که آمریکا از این اقدامات خود چه انگیزه و اهداف پنهانی دارد؟

 

 انگیزه‌ها و اهداف تعیین جایزه ضد ایرانی

آمریکا که تاکنون نتوانسته برای ادعای "دخالت ایران در یمن" دلایل مستندی ارائه کند، این بار با وعده پول به دنبال اثبات ادعای خود افتاده است و برای اطلاعات در رابطه با آنچه «فعالیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یمن» خوانده شده، جایزه ۱۵ میلیون دلاری در نظر گرفت. در همین رابطه سفارت آمریکا در یمن در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: کسانی که درباره فعالیت سپاه پاسداران ایران در یمن اطلاعاتی بدهند جایزه مالی ۱۵ میلیون دلاری دریافت خواهند کرد. سفارت واشنگتن اعلام کرد: در راستای اجرای برنامه «جایزه برای تحقق عدالت» به کسانی که اطلاعاتی در رابطه با شبکه های وابسته به سپاه پاسداران ایران در یمن بدهند جایزه ۱۵میلیون دلاری درنظر گرفته شده است.

بیانیه پر ابهام آمریکایی‌ها در ارتباط با دادن جایزه به افشای نقش ایران در یمن از سه منظر قابل تحلیل است. در سطح ابتدایی، آمریکایی‌ها قصد دارند شکست خود در منطقه غرب آسیا در تقابل با محور مقاومت را با پروپاگاندای رسانه‌ای پوشش دهند و از این طریق سرپوشی بر شکست سیاست‌های خود بگذارند. در واقع، منحرف کردن کانون توجه رسانه‌ها و افکار عمومی سیاست همیشگی آمریکا برای کم رنگ جلوه دادن شکست‌های خود طی چند دهه گذشته بوده است.

در سطح دوم، آمریکایی‌ها با طرح این جایزه مضحک به نوعی قصد دارند عدم حمایت‌های خود از عربستان را برای حاکمان سعودی توجیه کنند. با وجود درخواست‌های متعدد سعودی‌ها برای دخالت مستقیم آمریکا در بحران یمن و علی رغم حمایت‌های گسترده نظامی و سیاسی از ریاض در جنگ یمن، اما واشنگتن حاضر به دخالت مستقیم نظامی برای کمک به عربستان در شکست انصارالله نشده است. این مساله همواره موجب دلخوری محمد بن سلمان از کاخ سفید بوده و اکنون به نظر می‌رسد ترامپ برای ترغیب بن سلمان به کاهش تولید نفت و نجات صنعت شل آمریکا از ورشکستی در پی جبران این مساله است.

 

اهداف آمریکا از تعیین جایزه 10 میلیون دلاری برای الکوثرانی

علاوه بر  ایران، وزارت خارجه آمریکا 10 میلیون دلار جایزه برای دریافت اطلاعات درباره یک فرمانده گروه «حزب الله لبنان» تعیین کرد. براساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها، الکوثرانی در حزب الله لبنان و عراق فعالیت می‌کند. الکوثرانی یک روحانی شیعه و عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان است. رویترز گفته است الکوثرانی از جمله دستیاران سردار قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ایران است. وزارت خارجه آمریکا در اعلام این جایزه مدعی شده: الکوثرانی مسوولیت برخی هماهنگی‌های سیاسی گروه‌های هم پیمان ایران را برعهده داشته است در ادامه این بیانیه ادعا شده است: "او با این سِمت، تحرکات گروه‌های خارج از سیطره دولت عراق را تسهیل می‌کرد. این گروه‌ها با رویکردی خشن اعتراضات را سرکوب، به نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی حمله می‌کردند و در فعالیت‌های مجرمانه در سطح گسترده‌ای مشارکت داشتند. وزارت خارجه آمریکا گفته است که این مبلغ را در برابر دریافت اطلاعاتی در زمینه فعالیت‌ها، شبکه‌ها و دستیاران الکوثرانی می‌پردازد. 

در ارتباط با انگیزه دولت آمریکا برای این اقدام باید توجه داشت که این کشور قصد دارد شکست‌ها منطقه‌ای خود به ویژه در عراق و لبنان را به نوعی توجیه کند. در شرایطی که نیروهای آمریکایی به ناچار و با حقارت پایگاههای نظامی مختلف خود در کشور عراق را تخلیه کرده‌اند، نیازمند نوعی بازنمایی رسانه‌ای هستند که این مساله را پوشش دهد یا به نوعی موجب انحراف توجهات از تحقیر خود در عراق شوند. تلاش برای ارعاب و ترویج حس ناامنی در میان رهبران مقاومت عراق و همچنین ایجاد چنددستگی و اختلاف در جامعه از دیگر اهداف پشت پرده واشنگتن از این کار می باشد.

تعیین جایزه برای کشتن یک شخص مستقل و مخالف سیاست‌های یک دولت دیگر، تداعی کننده تروریسم دولتی آشکار آمریکا و رژیم صهیونیستی است که طی چند دهه گذشته هیچ‌گاه از بیان آن ابایی نداشته‌اند. در حقیقت، اقدامات واشنگتن و گانگستر بازی دونالد ترامپ نشان دهنده آن است که نماینده واقعی و اصلی تروریسم دولتی در سطح جهانی واشنگتن و تل آویو هستند که برای پیشبرد اهداف خود از هر وسیله ای حتی اقدام بزدلانه ترور نیز بهره می گیرند.

 

منبع: الوقت

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/15782


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.